Dag 71 Saint Jean Pied de Port - Roncesvalles 26 km

26 augustus 2019 - Roncesvalles, Spanje

We vertrekken vandaag weer op tijd want volgens sommigen is de etappe over de Pyreneeën loodzwaar.

Het begint al gelijk met klimmen en dat wordt meteen beloont met mooie vergezichten. Voor we het in de gaten hebben zijn we bij de eerste rust bij refugio Orisson. Dan zitten de eerste 8 km erop. We drinken koffie en gaan verder. Na een klein stukje asfalt gaat het pad over in een gras/ grindpad. Dan wordt het echt stijl. Wel weer met steeds een mooi uitzicht. Het wordt alsmaar mooier. We delen het pad met een kudde schapen en later met de paarden. Kennelijk zijn ze dat gewend want ze raken niet in paniek van de wandelaars. En die zijn er veel vandaag, meer dan alle andere dagen bij elkaar en uit alle delen van de wereld.

Eerst bestaat het landschap uit weiland en veel bos maar naar mate we hoger komen groeit er alleen nog gras en distels. Op de top waait het zo hard dat ik me moet vasthouden aan de rotsen om wat foto's te maken. Maar het uitzicht is fantastisch.

De afdaling aan de Spaanse kant geeft een heel ander beeld. Veel bloeiende heide en loofbomen. Vanaf deze kant is het stijler dus met het afdalen opletten geblazen. De zwaarte van de gehele etappe valt ons mee, als je getraind bent is het goed te doen.

Het is 14:00 uur als we in Roncesvalles aankomen bij de albergue. Deze is mega groot met totaal rond de 210 bedden verdeeld over twee locaties. De rij voor de inschrijving is gelukkig niet zo lang en al snel weten we in welk bed we kunnen slapen. Niks zelf je bed kiezen, hier hebben alle bedden en nummer en je krijgt er één toegewezen. De douches zijn prima en voor je was is er in de kelder een wasruimte. Ja, alles is perfect geregeld. Nu maar hopen dat ik vannacht een beetje kan slapen op matrasje 139.

1. Riet Wippert:
    26 augustus 2019
    Wat een mooie foto's en uitzicht hebben jullie en dan het klimmen en dalen geweldig doen jullie het en wij elke dag genieten van de mooie verhalen .Hopelijk hebben jullie een goede nachtrust en morgen gezond weer op en dan weer aan de wandel
  2. Dini Veldman:
    26 augustus 2019
    Wat heel erg mooi en heel fijn dat jullie dit niet als zwaar hebben ervaren, maar hebben kunnen genieten. En nu zo maar in Spanje je voettocht voortzetten. Echt een grens overgestoken. Dichter naar het einddoel.
  3. Irma Haarman:
    26 augustus 2019
    Wat een prachtige omgeving! En wat vind ik het leuk om jullie dagelijks te volgen.
  4. Franka Blaauwbroek-van Elk:
    27 augustus 2019
    Na wat googlen lees ik op het internet: "De eerste etappe van de Camino Frances, die begint in St-Jean-Pied-de-Port, is de zwaarste etappe van de hele pelgrimstocht. Met name de eerste 10 km tot aan de top van de Pyreneeën". Ik begin me zorgen te maken en zie het magere koppie van Eddy weer voor me. Vervolgens lees ik jullie verslag: "De zwaarte van de gehele etappe valt ons mee, als je getraind bent is het goed te doen." Tot slot zie ik de prachtige foto's. Mijn bezorgdheid maakt plaats voor opluchting, bewondering en respect. Ik kan het nauwelijks in woorden uitdrukken en zou jullie even willen knuffelen.

Ik lees ook op het internet dat de volgende twee etappes tot aan Pamplona ook behoorlijk heuvelachtig zijn, maar tegelijkertijd ook twee van de mooiste etappes van de Camino Frances zijn waarin jullie langs rivieren trekken en loopt door bossen en pittoreske dorpjes. In de wetenschap dat jullie de komende dagen volop gaan genieten kan ik me met een gerust hart gaan richten op mijn werk en uitkijken naar een volgend verslag van jullie voettocht. Alle goeds!
  5. Erik Bötzel:
    27 augustus 2019
    Dank voor het delen van de mooie foto’s en verhalen. Prachtig.
  6. Betsie grote Gansey:
    29 augustus 2019
    Agnes en Eddy de foto's in een woord"SCHITTEREND"