Dag 91 Foncebadón - Ponferrada 27 km

15 september 2019 - Ponferrada, Spanje

Net als we willen vertrekken begint het, precies volgens de voorspelling, flink te regenen. Iedereen is in de weer met regenkleding en ook wij doen de poncho aan. Achteraf gezien niet nodig want het blijkt maar een korte bui te zijn.

Op de route beginnen we aan het laatste stukje klimmen naar het ijzeren kruis. Dit is een plek waar duizenden mensen een steen hebben achtergelaten dat symbool staat voor de "balast" die ze in hun dagelijks leven met zich meedragen. Als we daar komen staan er een 20 tal mensen, er heerst rust en devotie. Iemand klimt op de berg stenen en gaat een poosje tegen het kruis zitten. Er wordt niet of fluisterend gesproken. De sfeer vind ik indrukwekkend.

We gaan verder en het pad verandert van een zandpad in een pad van rotsblokken en losse stenen. En geheel tegen onze verwachting in moeten we nòg een heel stuk klimmen. Maar het klimmen wordt zoals altijd beloont met een prachtig uitzicht. Het is hier echt adembenemend mooi.

In El Acebo drinken we koffie om vervolgens verder te bikkelen over de rotsblokken en stenen. Gelukkig zijn onze voeten en benen nog goed maar vandaag worden ze wel flink op de proef gesteld.

In Molinaseca nemen we weer even rust. Dan hebben we zo'n 20 km gehad over bijna alleen rotspad in een ontzettend mooi landschap. Vanaf Molinaseca naar Ponferrada is het merendeel asfalt, dat loopt toch net even wat gemakkelijker. Moe maar zeer voldaan komen we aan in Ponferrada.