Dag 99 O Pedrouzo - Santiago 20 km

23 september 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

Het is droog als we de albergue als laatsten verlaten. Het voelt een beetje vreemd als ik bedenk dat we vandaag in Santiago aankomen.

Rustig vervolgen we onze route en het lopen gaat nog goed. Dat besef wordt nog sterker als ik om me heen kijk en veel mensen moeilijk zie lopen en met pleisters in de weer zijn.

Dan zien we het vliegveld van Santiago links van ons liggen. Het eind komt in zicht. Op het moment dat er een vliegtuig opstijgt komt het besef bij me binnen dat dit niet zomaar een vliegveld is maar het vliegveld van Santiago, de stad, de eindbestemming van ons avontuur. De bordjes langs de weg met de nog te lopen kilometers doen ons ook steeds meer beseffen dat we onze bestemming naderen.

We lopen de stad binnen en volgen de pijlen. Deze leiden ons onder een poort door naar het plein voor de kathedraal. Onder de poort speelt iemand op een doedelzak het nummer "Waarheen Waarvoor" van Mieke Telkamp. Een passend nummer op dit moment en op deze plaats. Op het plein is het minder druk dan ik had verwacht.

En dan staan we daar, midden op het plein, 2600 km stap voor stap gezet, de tocht is volbracht. Ik voel behoefte om onze kinderen te bellen om te vertellen dat we over zijn. Wij zijn dankbaar, blij en trots op het halen van ons doel.

Morgen blijven we nog in Santiago, we hebben immers iets te vieren. We halen onze Compostela en gaan nog wat nagenieten.

Daarna gaan we verder en lopen via Muxia door naar Fisterra. Met de bus komen we weer terug in Santiago en sluiten dan dit avontuur definitief af.

We zullen zeker nog van ons laten horen maar niet meer dagelijks.

En nu eerst een borrel, proost!

1. Wim en Ria:
    Jullie zijn er!!
    Once in a life time....
    Wat een avontuur
  2. Dini Veldman:
    23 september 2019
    Agnes en Eddy, gefeliciteerd. Bijzonder en fijn dat ik op afstand mee mocht reizen.
  3. Dinie Pieters:
    23 september 2019
    Agnes en Eddy....wat een prestatie...dat is zeker een felicitatie waard!! En voor jullie een borrel.
    Bedankt voor jullie mooie verhalen en foto's.
  4. Riet Wippert:
    23 september 2019
    Agnes en Eddy gefeliciteerd met het behalen van deze bijzondere tocht,echte toppers zijn jullie en wat fijn dat wij mochten meegenieten met alle mooie verhalen en foto's
  5. Berna Brouwer:
    23 september 2019
    Eddy en Agnes, gefeliciteerd met het behalen van jullie doel! Wat een prestatie!!!
    Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's.
  6. Henriette Oosterlaar:
    23 september 2019
    Geweldig wat een presentatie. Gefeliciteerd en geniet nog even daar. Super jullie verhalen heb genoten. Dank je wel daarvoor
  7. Ans Koers:
    Hallo Agnes & Eddy
    Hartelijk gefeliciteerd geweldig!!!!!!!!
    Bedankt voor jullie mooie verhalen Ik heb er ontzettend van genoten.
    Het is zeker een borrel waard 🥂proost
  8. Lideke:
    23 september 2019
    Hé Toppers, Hartelijk gefeliciteerd. Wat een geweldige prestatie. Jullie mogen trots zijn. De sokken worden ingelijst?
    Zeker een welverdiende borrel.
    Een dikke knuffel van mij , blij dat we elkaar op de route hebben leren kennen.
  9. Marleen van der Stouwe:
    23 september 2019
    Jaaaaaa nogmaals van harte gefeliciteerd!!!!!
  10. Erik:
    23 september 2019
    Gefeliciteerd.Wat een geweldige prestatie. De mooie tocht beëindigd. 🍾 Dank jullie wel voor het meegenieten via de mooie beschrijvingen en prachtige foto’s.
  11. Annie Bosman:
    Agnes en Eddy,

Gefeliciteerd! Top. Goed gedaan.
    Hartstikke leuk dat we jullie reis mochten volgen.
  12. Gerda van der Vegt:
    23 september 2019
    Eddy en Agnes, van harte gefeliciteerd. Jullie doel is bereikt, wat een topprestatie! Ik ga jullie dagelijkse verhalen missen. Geniet nog lekker na de komende dagen.
  13. Eric Hettema:
    24 september 2019
    Super! Gefeliciteerd! en geniet de komende dagen nog heerlijk!
  14. Truus Marsman:
    VAN Harte Gefeliciteerd, wat een geweldige prestatie van jullie,
    En wat mochten we mee genieten van jullie mooie foto,s en verhalen
    Geniet nog even na de komende dagen, en daarna weer welkom thuis
    Ton & Truus
  15. Ria Veurman:
    24 september 2019
    Eddy en Agnes, van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Ik neem mijn petje af voor jullie. Ga vooral lekker genieten van deze prestatie.
    Tevens ga ik de mooie verhalen missen nu jullie missie is volbracht.

Groet, Ria
  16. Bertus enBets Koerhuis:
    24 september 2019
    Eddy en Agnes wat een prestatie van harte gefeliciteerd en wat een mooi verslag en foto,s we hebben het altijd met heel veel plezier gevolgd. Eddy en Agnes geniet er volop van dat hebben jullie zeker verdiend en heel veel groeten van Bertus en Bets Koerhuis en welkom thuis.
  17. Jan en Rudie:
    24 september 2019
    Agnes en Eddy: chapeau !!! Wat een prestatie. Wij hadden in het verleden - toen we in die regio reden - de pelgrims zien lopen/strompelen. We hadden dus een idee wat jullie te wachten stond. Daarom nog meer waardering voor jullie absoluut bijzondere prestatie: helemaal vanuit Raalte daar naar toe lopen. Tot ziens.
  18. A. Jacobs:
    25 september 2019
    Gefeliciteerd! Die borrel is dik en dubbel verdiend. Geweldige ervaring die niemand jullie meer afpakt. Geniet vandaag van Santiago en de komende dagen die ook zeer zeker de moeite waard zijn. Dankjewel dat ik mee heb mogen lopen en genieten van jullie avontuur. Geweldig.
  19. Harry & Paula Stavast:
    25 september 2019
    Gefeliciteerd en proost 🍻. Nu lekker nagenieten van de geweldige prestatie 👍.
  20. Wim Besten:
    25 september 2019
    Agnes en Eddy. Hartelijk gefeliciteerd . Super gedaan.
    Wat een geweldige prestatie!!! Geniet ervan.
  21. Herman Bosman:
    26 september 2019
    Agnes en Eddy,

Van harte proficiat met deze prestatie! Diep respect! En ook hartelijk dank voor jullie mooie verhalen!
  22. Esther Busser:
    26 september 2019
    👏👏👏gefeliciteerd! Geweldige prestatie!
  23. Franka Blaauwbroek-van Elk:
    30 september 2019
    Hoi Agnes en Eddy, en daar stonden jullie dan! Nu al weer een week geleden. Op onze rondreis door Portugal met name in Porto zijn we veel wandelaars op weg naar Santiago de Compostela tegengekomen en hebben we dus vaak aan jullie gedacht. Nu terug op kantoor lees ik de verslagen van de laatste etappes. Ik buig mijn hoofd voor jullie prestatie; respect. Alle goeds en hartelijke groet, Franka.
  24. Betsie grote Gansey:
    30 september 2019
    Agnes en Eddy.gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie.
    Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's.
    Dank je wel dat jullie dit met ons hebt willen delen