Dag 51 Aixe sur Vienne - Châlus 32 km

6 augustus 2019 - Châlus, Frankrijk

Om nog wat langer te kunnen slapen, dat lukt in de koele ochtend beter dan 's avonds,  besluiten we wat later te vertrekken. We nemen de tijd voor het ontbijt.

Het merendeel van de route gaat over asfalt vandaag. Af en toe met een flinke klim. De lange dag van gisteren is nog merkbaar. Ik loop zwaar en mijn lijf voelt stram.

In Flavignac is, geheel tegen onze verwachting in, een barretje en het is ook nog open. We drinken er koffie. Ik zou de etappe graag willen inkorten om wat extra rust te nemen. Maar dat vinden we lastig omdat we een overnachting hebben gereserveerd en annuleren op de dag van aankomst ligt niet zo in onze aard. Dus besluiten we door te gaan.

De extra lange pauze doet me goed en ik loop prettiger dan vanmorgen. Gelukkig laat de zon het een beetje afweten waardoor het niet zo warm is.

Als we aankomen worden we hartelijk ontvangen. De kamer ziet er goed uit.  Wij blijven kampeerders maar ervaren het toch wel als een prettige luxe dat er, na een pittige wandeldag, een stoel en opgemaakt bed voor ons klaarstaat. Eerst douchen en dan even lekker liggen.

Om 20:00 uur gaan we met 13 mensen aan tafel. We zijn met 4 pelgrims, (een Fransman, de Duitse Jonge vrouw die we eerder hebben ontmoet en wij twee) de gastheer en gastvrouw en hun gezin. Er wordt in 4 talen gesproken nl. Frans, Duits, Engels en Nederlands. We eten een salade, verse vis (vanmiddag gevangen door de gastheer en zijn zoon) van de barbecue met curry en pasta. Met ijs en koffie na is het een compleet 4 gangen menu.

We praten nog een tijdje na met het Nederlandse echtpaar dat nu drie jaar in Frankrijk woont. Dan is het de hoogste tijd om te gaan slapen. Morgen wacht weer een nieuwe dag.