Dag 56 Saint Astier - Sourzac 22 km

11 augustus 2019 - Sourzac, Frankrijk

Het is 04:00 uur als ik een paar regendruppels op de tent hoor vallen. Vlug nog even naar het toilet voordat het losbarst. En inderdaad het gaat flink regenen. Dat betekent de tent in de regen inpakken. Als we vertrekken regent het nog steeds dus de volledige regenkleding gaat aan. Van lichte regen gaat het over in forse neerslag en helaas is het geen bui. De lucht is grijs en het wordt voorlopig niet droog.

De route gaat vandaag alleen over bospaden, grindpaden en graspaden. Echt een mooie route maar minder als het regent. De paden zijn nat en glibberig. Over de bospaden lopen stroompjes water naar beneden.

Na twee uur lopen in de regen over deze glibberige paden zijn we aan pauze toe, de tas moet even af. Maar helaas, dit is ook z'n etappe zonder horeca en bankjes onderweg. Misschien kunnen we even in de kerk zitten in het dorpje waar we naartoe lopen. Ook dat gaat niet lukken. Elk dorpje heeft een kerk maar juist nu we er willen schuilen heeft dit dorp geen kerk. De enige mogelijkheid om te rusten is de route aan te passen en door een groter dorp wandelen ipv er omheen in de hoop dat daar ergens een droog plekje te vinden is. Inmiddels hebben we drie uur door de regen gelopen en alles doet pijn, als we een barretje vinden. We drinken er koffie en hopen dat de lucht wat opklaart. Helaas na twee kopjes koffie regent het nog steeds, dus regenkleding maar weer aan en verder.

In Douzillac is volgens Google een restaurant. Dat is ons volgende doel op deze regendag. We hebben geluk, het restaurant is open. Het is er gezellig druk. We lunchen op z'n Frans en die is uitgebreid en lekker kan ik je melden. Net voordat we verder willen gaan raken we in gesprek met een Frans stel dat ook veel wandelt en ook in Santiago de Compostela is geweest. Aardige mensen.

Buiten is het inmiddels opgeklaard. De laatste 5 km kunnen we in het zonnetje naar de camping wandelen.

Hoezo komen we in het ritme van de herhaling zoals ik gisteren schreef. Vandaag is alles anders! Nog nooit zolang in de regen gelopen, juist vandaag alleen bos- en grindpad en juist vandaag geen rustgelegenheid onderweg. Nee, de camino wordt niet saai, elke dag is anders, ze geeft iets en vraagt iets. Vol verwachting naar wat de dag van morgen zal brengen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Riek Martens:
    11 augustus 2019
    Hallo Agnes en Eddy,
    Zo bewonderenswaardig wat jullie doen. Vandaag nog over jullie gehad tijdens onze wandeling. In vergelijking zo'n klein stukje wandelen. Hoe jullie de moed erin houden op die gigantische afstand. Ik ben w.s. geen leuk gezelschap bij de hele dag regen.
    De camino is niet alleen een uitdaging wat het wandelen betreft maar ook alle belangrijke bijzaken. Door jullie te volgen, alleen nog meer respect. Super!
  2. Yvonne Vegterlo:
    11 augustus 2019
    Jammer van de regen, maar houdt de moed erin. Morgen misschien een heel andere dag!
  3. Willemien Reimert:
    12 augustus 2019
    Even weer helemaal julllie verhalen bijgelezen. Wat een mooi avontuur. Leuk om te volgen en ik vind het nu al een knappe prestatie. Op naar de volgende dag!