In contact met ervaren pelgrims

13 april 2019 - Raalte, Nederland

Het is vrijdag 8 februari 2019 als we om 09:00 uur vertrekken richting Twello. Daar doen we mee aan de winterwandeling, georganiseerd door Carla en Angela vanuit het Nederlands Genootschap van Sint Jacob, regio Oost Nederland. Het is voor ons de eerste keer dat we aan dit soort wandelingen deelnemen. Over het algemeen trekt ons het wandelen in een groep niet zo maar we gaan het vandaag ervaren.

Als we in Twello aankomen worden we door Angela verwelkomt en krijgen een kop koffie/thee aangeboden. Het is al best druk in de Waardige Waard. De meeste tafeltjes zijn al rondom bezet dus we gaan aan een vrij tafeltje zitten, in afwachting wie of wat bij ons komt zitten. Het duurt maar even of Hans schuift aan. We raken snel in gesprek. Dan blijkt dat Hans als één van de weinigen de camino ook vanuit Nederland gelopen heeft. Dat zijn nu juist de ervaringsverhalen die ik interessant vind. Uit zijn verhaal trek ik de conclusie dat wij goed bezig zijn. Alle tips die hij heeft hebben onze aandacht al gehad. Kortom onze voorbereiding is goed.

Op de valreep komt Louise binnen, zij kent Hans al en komt bij ons zitten. Het eerste deel van de wandeling loop ik samen met Louise. Ook zij heeft al ervaring met het camino lopen, weliswaar niet in 1 keer vanuit Nederland maar toch… Er is één ding dat me bij blijft en dat is de ervaring die ze heeft met het ontmoeten van familie voordat ze haar compostela gaat afhalen. Uit haar woorden maak ik op dat ze het niet zo prettig vond om ze juist daar te ontmoeten. Je zit nog in je roes van de camino, als je op het plein voor de Kathedraal bent is dat een bijzonder, intense ervaring. Die kan je niet delen met mensen, hoe veel je ook van hen houdt, die deze ervaring niet hebben. Dit brengt mij op het punt dat wij het erover hebben gehad dat onze kinderen ons komen bezoeken tijdens onze camino. De twijfel die ik daar in het begin over had is nu weer volledig terug. Zo’n ontmoeting kan je helemaal van slag doen raken, de weg “naar binnen”  blokkeren en dat zou ik niet willen.

Thuis zoek ik het Franse Caminolied Ultreia op. (link:Ultreia). Hans attendeerde me er onderweg op en liet me een stukje horen. Het is een melodie die blijft hangen en roept een bijzonder gevoel van vrijheid bij me op.

Een mooie afsluiting van deze bijzondere dag.