Dag 13 Linter- Hélécine 24 km

29 juni 2019 - Hélécine, België

Volgens de weersvoorspelling wordt het een warme dag dus we vertrekken op tijd. De route loopt soms over mooie landweggetjes en andere momenten langs een drukke weg met veel verkeer.

We bellen voor een overnachting. Helaas gaat deze mevrouw zelf op camino dus kunnen we niet komen. Maar ze kent wel iemand die af en toe een slaapplaats aanbiedt. Ze geeft ons nummer door en ongeveer anderhalf uur later worden we gebeld. Als we willen kunnen we er slapen. Vanaf 17:00 uur zijn we welkom. Dat betekent wat tijd overbruggen. Hoe doe je dat beter dan een terrasje te zoeken.  Ongeveer  drie km voor de slaapplek is een dorpscafé. Het is er donker en koel, er zit niemand maar de deur staat open. Een gepensioneerde dame komt van achter lopen en serveert ons een pilsje en we praten wat. Even later komen er wat stamgasten binnen. De barvrouw vertelt meteen dat we uit Nederland komen en op weg zijn naar Santiago. Ook vraagt ze meteen aan  de stamgasten of iemand weet waar onze overnachtingen is. Het is nl. maar 3 km verder maar niemand kent de straat. Google maps wordt er bij gepakt maar het blijft voor hen onbekend. Dit komt omdat we op de grens zitten tussen Vlaanderen en Wallonië. Dat blijkt toch erg gevoelig te liggen. Waarschijnlijk zijn we nog een tijdje onderwerp van gesprek als wij verder lopen naar de overnachting.

We worden hartelijk ontvangen door twee, naar later zal blijken, heel vrijgevige mensen. We hoeven niet naar het verderop gelegen restaurant want zij heeft boodschappen gehaald en we kunnen mee-eten. Een heerlijke maaltijd, een fles wijn op tafel en een flinke ijsco na. Het enige wat ze van ons vraagt is een kaart te sturen als we in Santiago zijn aangekomen. Dit geloof je toch niet.

Ze vertelt volop en laat ons boekjes en kaarten zien over haar eigen camino. Met een hoofd vol indrukken ga ik moe maar voldaan naar bed. Waar ik niet kan slapen vanwege de warmte.

1. Ans Koers:
    29 juni 2019
    Wat geweldig dat je zulke fijne mensen
    op je pad tegen komt😁
    Hopelijk kunnen jullie een beetje tegen de warmte
    Succes maar weer voor morgen🏃🏾‍♂️
  2. Wim Besten:
    30 juni 2019
    Veel succes en wandelplezier!
    Leuk jullie te volgen.