Dag 72 Roncesvalles - Larrasoaña 25 km

27 augustus 2019 - Larrasoana, Spanje

Om 6:00 uur word ik waker als het  licht aan gaat en er gezang klinkt. Het zal wel een ochtend gebed zijn in het Latijn. Iedereen begint te rommelen en gaat, of meteen vertrekken of naar een nabij gelegen restaurant voor het ontbijt. Als wij bij het restaurant komen is het nog rustig. Als we weer vertrekken staat de hele hal vol tassen en koffers. Ja, ook rolkoffers. We zien veel mensen lopen met een klein rugzakje voor lunchpakket en drinken. Zij laten hun bagage vervoeren naar de volgende overnachting. Zo kun je dus ook de camino lopen.

Wij vertrekken, met rugzak, om 07:30 uur en vervolgen onze route. De etappe van vandaag is mooi zoals Franka al beschrijft in haar reactie. Het verschil met Frankrijk is dat er hier in elk klein gehuchtje een barretje open is voor eten en drinken. Het is er wel druk en chaotisch. Een beetje efficiënt werken hebben ze nog niet uitgevonden of ben ik daarvoor teveel Nederlandse.

We lopen over grind en rots paden, tussen dennenbomen die heerlijk ruiken en mogen vandaag nog lekker klimmen en afdalen. Kortom een prachtige route die voor ons prima te doen is. En verkeerd lopen lukt bijna niet met de grote duidelijke borden.

Wij hebben geen overnachting gereserveerd en geen tent meer achter de hand, dat vind ik nog wel een beetje spannend. We hebben geen idee hoe druk het in de refugio' is maar hebben besloten het te gaan ervaren.

Om 13:30 uur zijn we in Larrasoaña en vinden redelijk snel een overnachting. Wij zijn de eersten maar binnen een half uur zit het helemaal vol. Zo gaat dat dus!

Na de klusjes van huishoudelijk aard gaan we een barretje zoeken voor ons welverdiende drankje. Voor mij geen bier maar een heerlijke sangria. Op onze eerste prachtige wandeldag in Spanje...proost!

1. Yvonne Vegterlo:
    27 augustus 2019
    Wat een bewondering en respect heb ik voor jullie. En wat een prachtige foto's.
    Fijn dat wij op deze manier met jullie mee mogen genieten. Heel veel succes met jullie verdere tocht door Spanje!
  2. Ans Koers:
    Hoi Agnes & Eddie
    Proost dik verdiend🍺
    Knap hoor en nu alweer in Spanje
    Ik ben onder de indruk van jullie verhalen onderweg.succes maar weer🏃🏾‍♂️🏃🏾‍♂️
  3. Dinie Pieters:
    27 augustus 2019
    Wederom prachtige foto's; wat een ongerepte natuur....
  4. Franka Blaauwbroek-van Elk:
    28 augustus 2019
    Hoi Agnes en Eddy, jullie route is zo mooi dat je er spontaan van gaat zingen. Mochten jullie stof tot zingen te kort komen dan hier nog even de tekst van het 4Daagse lied (eerste couplet). Over een stel goede benen gesproken.

Natuur gaf ons een motor mee
    van ‘t allerbeste merk
    Gaf ons een hart en longenpaar,
    Gezond, gaaf, goed en sterk.
    En een paar flinke benen,
    een groot geluk op aard’
    Wie die niet leert gebruiken
    is niet zo’n motor waard.
    Wie die niet leert gebruiken
    is niet zo’n motor waard.

En dat gezang om 6.00 uur in de ochtend was overigens een getijdengebed. Dit zijn gebeden die over de dag verspreid op een vast uur gezegd of gezongen worden. De acht getijden zijn:
    ◾De metten (ook wel vigilie genoemd) rond 5 uur
    ◾De lauden rond 6 uur
    ◾De priem rond 7 uur
    ◾De terts rond 9 uur
    ◾De sext rond 12 uur
    ◾De none rond 15 uur
    ◾De vespers rond 17 uur
    ◾De completen rond 20 uur
    De getijden worden traditioneel ingedeeld in grote en kleine getijden. De metten, lauden en vespers zijn grote getijden, de priem, de terts, de sext en de none zijn kleine getijden.

Een zalige wandeldag toegewenst!