Dag 75 Estella Lizarra - Torres del Rio 30 km

30 augustus 2019 - Torres del Río, Spanje

De bedden zijn niet heel erg stabiel en het is 4:30 uur als ik wakker geschud wordt doordat mijn beneden buurman uit bed stapt om te vertrekken. Wij lopen niet als het nog donker is dus ik draai me nog een keer om.

Uiteindelijk zijn we één van de laatsten die vertrekken. Er zijn veel pelgrims op weg en ik krijg een beetje het 4daagse gevoel maar dan minder massaal. Er lopen mensen voor ons en achter ons, iedereen loopt dezelfde route. Onderweg zijn er tentjes waar je kunt rusten en eten of drinken kopen. Soms is het wat drukker dat je in de rij moet wachten, zo ook voor het toilet. De sfeer is mede daardoor geheel anders dan tijdens het eerste deel van onze tocht.

De etappe van vandaag kent ook weer de nodige klimmetjes maar het uitzicht is wederom geweldig. Qua begroeiing is het minder groen. De akkers zijn kaal, het graan is geoogst en op sommige plaatsen ziet het er droog en verdort uit.

Als we Irache binnen lopen zit er bij een wijnproducent een wijntap waar je gratis wijn kunt tappen. Daar wordt door sommigen gretig gebruik van gemaakt. Via Azqueta lopen we door naar Villamayor de Monjardín. Hier wijkt onze route af van de markering. Er wordt ons een paar keer gezegd dat we niet goed lopen, dat deze weg een zware klim naar boven is. Juist daarom besluiten we toch onze route te volgen en dat blijkt een juiste keuze. Het is een redelijke klim maar een geweldig uitzicht. Er groeien veel bramen langs de weg. Ze zijn erg lekker, wat zoeter en voller van smaak, waarschijnlijk door de vele zon uren hier.  Uiteindelijk komen we weer op de gemarkeerde route en blijven keurig deze weg volgen.

Via Los Arcos en Sansol lopen we naar Torres del Rio. We hebben geen overnachting gereserveerd maar er is voldoende plek.

De afgelopen dagen hebben we geen bekende medepelgrims meer gezien. Jakob en André hebben we in Roncesvalles voor het laatst gesproken en Liesbeth is vanaf Saint Jean Pied de Port de camino del Norte gevolgd. Mensen komen en gaan, ieder volgt zijn eigen weg.

1. Betsie grote Gansey:
    31 augustus 2019
    Wat knap dat jullie afstanden van dik 30 km per dag lopen en dat in de bergen.
    Petje af!!! Het zal nog wel drukker worden met pelgrims op de weg .ook wel gezellig denk ik om samen te lopen.